Πέμπτη 5 Ιουλίου 2012

Akira Kurosawa - Madadayo- Tελευταία σκηνή (1993)


...............................................

- Κριτική από το Cine.gr: 

Τόκυο 1943…Ο δάσκαλος γερμανικών Hyakken Uchida αποφασίζει να βγει στη σύνταξη και να αφοσιωθεί στη συγγραφή βιβλίων. Οι μαθητές του, αποφασίζουν να γιορτάζουν κάθε χρόνο τα γενέθλιά του. Κατά τη διάρκεια του εορτασμού τηρείται ένα περίεργο τελετουργικό. 

Στο άκουσμα του ονόματος Hyakken Uchida, φίλε αναγνώστη, το πιθανότερο είναι να μη νιώσεις τίποτα. Και είναι απολύτως φυσικό αφού δεν είσαι Ιάπωνας. Γιατί αν είχες ανατραφεί στη χώρα του ανατέλλοντος Ηλίου, των σαμουράι και του σάκε (παραδοσιακό ποτό) αποκλείεται να μη γνώριζες το δάσκαλο γερμανικών, το συγγραφέα και ακαδημαϊκό Hyakken Uchida (1889 - 1971). Η ταινία λοιπόν αναφέρεται σε πραγματικά γεγονότα, στηριζόμενη σε μεγάλο βαθμό στο αυτοβιογραφικό βιβλίο του Uchida, «Madadayo». 

«Madadayo» σημαίνει «όχι ακόμα». Κατά τη διάρκεια του εορτασμού των γενεθλίων του Uchida οι μαθητές του, συνήθιζαν να του κάνουν την ερώτηση «Maida Kai?» (είσαι έτοιμος;) για να πάρουν την απάντηση «Madadayo». Όλα αυτά για να πω την αλήθεια ίσως να σου φαίνονται κινέζικα, για την ακρίβεια γιαπωνέζικα, όμως είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την ιαπωνική κουλτούρα. Αυτό το είδος των ερωταποκρίσεων είναι ένα παιχνίδι. Ένα παιχνίδι με το οποίο κοροϊδεύουν δυνατά το χάρο. Ακόμα και ο ίδιος ο σκηνοθέτης συμμερίζεται την αδυναμία των δυτικών να αντιληφθούν τη σημασία αυτού του ιδιόμορφου παιχνιδιού και το εξωτερικεύει σε μια καταπληκτική σκηνή όπου Αμερικάνοι στρατιώτες μπαίνουν στο χώρο συνεστίασης και δείχνουν σαστισμένοι με το ιδιόμορφο του πράγματος. 

Η τελευταία ταινία του Kurosawa δεν έχει κάτι το επικό, όπως προηγούμενές του. Ωστόσο για άλλη μια φορά στο επίκεντρο βρίσκεται ο άνθρωπος και η δύναμη που έχει για να αλλάξει τον κόσμο. Γιατί ως ουμανιστής ο Kurosawa πίστευε στη δύναμη του ατόμου (για να αλλάξει η κοινωνία πρέπει να αλλάξει το άτομο, αν γίνονταν όλοι καλοί όπως ο δάσκαλος ο κόσμος θα ήταν σίγουρα καλύτερος). Πέραν τούτων την ταινία οφείλουμε και πρέπει να τη δούμε ως την τελευταία ενός μεγάλου σκηνοθέτη. Και εξηγούμαι: Στο πρόσωπο του δασκάλου θα μπορούσαμε άνετα να διακρίνουμε τον Ιάπωνα σκηνοθέτη, ο οποίος «φωνάζει» δυνατά σε όσους θεωρούν ότι ξόφλησε «madadayo». Δεν πέθανε, στέκει πίσω από την κάμερα αγέρωχος και κάνει ταινίες. Δυστυχώς η ίδια η ζωή θα τον διαψεύσει, μετά πέντε χρόνια θα αφήσει την τελευταία του πνοή χτυπημένος από βαρύ εγκεφαλικό. Η ταινία με την οποία ξόρκιζε το θάνατο ήταν και η τελευταία του. Από ετούτη τη σκοπιά ιδωμένο θα μπορούσε το έργο να χαρακτηριστεί «σχεδόν αυτοβιογραφικό». 

Τέλος πάντων η ταινία αποπνέει μια έντονη συγκινησιακή αύρα και έχει να προσφέρει τις εκπληκτικές ερμηνείες του ζευγαριού (του καθηγητή και της γυναίκας του). Δυστυχώς όμως απέχει πολύ από τα αριστουργήματα του ’60 άντε και του RAN του ’80. 

Βαθμολογία: 7/10 Stars7/10 Stars7/10 Stars7/10 Stars7/10 Stars7/10 Stars7/10 Stars (7/10) 

Ματθαίος Βέργος 

12 σχόλια:

  1. Στέλιο
    Κοίταξες το βίντεο που ανέβασα σε αυτή την ανάρτηση;

    Είχες δει την εν λόγω ταινία του Κουροσάβα;

    Το θέμα της, υπήρξε ο σεβασμός των γιαπωνέζων μαθητών προς το δάσκαλο, ακόμη και αν ο δάσκαλος, στα μάτια του θεατή μπορεί να φαινόταν μια συνηθισμένη μετριότης...και μάλλον οι μαθητές έδειχναν πιο έξυπνοι και πιο άξιοι από το δάσκαλο, όμως, το γεγονός ότι το γέρο δάσκαλό τους, πολλά χρόνια μετά αφότου αποφοίτησαν, ΤΟΝ ΣΕΒΟΝΤΑΝ πραγματικά και τον τιμούσαν, ΤΙΜΟΥΣΕ ΕΝΤΕΛΕΙ ΤΟΥΣ ΙΔΙΟΥΣ.

    Ο σεβασμός στους γεροντότερους, ο σεβασμός στην ιεραρχία που έχουν οι Γιαπωνέζοι, μοιάζει ακατανόητος για τα δικά μας τα "δημοκρατικά"ήθη, που στο όνομα της ισότητας και της άνεσης, τον πάσα ένα -είτε στην ηλικία είτε στην ιεραρχία την επαγγελματική πάνω από μας- προσπαθούμε με διάφορες επιχειρηματολογίες να τον απομυθοποιούμε και να τον ξεσκίζουμε ώστε να νιώθουμε "ανώτεροι", να μην απειλείται η προσωπική αξία και ...επιστημοσύνη μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Όχι δεν την έχω δει. Είναι λίγο αργή πάντως, σαν του Αγγελόπουλου... Μη με κατηγορήσεις για φίλο των αμερικάνικων-γρήγορων ταινιών. Δεν είμαι ιδιαίτερα κινηματογραφόφιλος.Φταίει και ο χαρακτήρας μου' ξέρεις, της επιθυμίας του γρήγορου αποτελέσματος...
    Σε ότι αφορά τις αξίες και τον σεβασμό των δασκάλων αυτή η αναίδεια είναι νεόκοπο φρούτο, όπως κι εσύ γράφεις. Από τους αρχαίους μέχρι τους πατεράδες μας, υπήρχε σεβασμός. Θα σου εξομολογηθώ και κάτι: Είχα ένα καθηγητή, τον οποίο μέσα μου τον τιμούσα για την γνώση του. Έμαθα πολλά από αυτόν. Όταν κάποια στιγμή διαπίστωσα ότι τελικά δεν ήταν έτσι όπως πίστευα, αλλά "φούσκας" δεν πήρα στο εξής τίποτα. Το ίδιο γεγονός επαναλήφθηκε αργότερα με άλλο καθηγητή. Συμπέρασμα: Όσο εκτιμάς και σέβεσαι έναν δάσκαλο, παίρνεις. Όταν πάψεις να τον σέβεσαι, δεν λειτουργεί (στο κεφάλι σου) σαν δάσκαλος...
    Στ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ;-)
    Στέλιο φίλτατε
    δεν μου φάνηκε αργή η ταινία του Κουροσάβα σαν εκείνες του Αγγελόπουλου.

    Για την ασέβεια προς γέρους, προς δασκάλους και λοιπά, νομίζω φταίει η κρυφή ή φανερή αλαζονεία η απορρέουσα από το δυτικότροπο πονηρό πνεύμα της ζωής, που έχει διαφθείρει όλα τα νοήματα και τα συν-αισθήματα των ανθρώπων, στο όνομα του ΠΡΑΚΤΙΚΟΥ κέρδους και όχι μόνο.

    Οι άνθρωποι νομίζουμε ότι αφού τα μαθαίνουμε σχεδόν όλα με τα βιβλία, τους υπολογιστές και τα πανεπιστήμια ότι όλοι γίναμε θεολόγοι, όλοι γίναμε επαΪοντες επί παντός του μυστικού επιστητού, ότι όλα μπορούμε με την κρυφή ή φανερή έπαρσή μας να τα "ανακρίνουμε", ως "ψυχικοί"που καταντήσαμε, κατέχοντες βεβαίως την απόλυτη αυταπάτη ότι ...ευλογηθήκαμε ως "πνευματικοί"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ;-)
    Cummulus φίλτατε

    γι αυτό σε αγαπώ.

    Επειδή ΜΕ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΙΣ!
    ;-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αγαπητή Σαλογραία,

    λόγω φόρτου εργασίας καιρό είχα να μπω στο καταφύγιο του μπλογκ σου, να ευφράνω την καρδία μου....

    Τη θαυμάσια αυτή ταινεία είχα την χάρη να την έχω και γω δει.
    ¨Οπως τα λες, συμφωνώ απόλυτα με την τοποθέτησή σου για τα δυτικά πρότυπα ζωής, μακράν της Ορθοδόξου βίωσης, όπως μας την παρέδωσε ο Ιησούς.

    Νομίζω πως σ αυτην την ταινεία είναι, που ο καθηγητής βάζει πινακίδες για τους υποψήφιους κλέφτες και τους οδηγεί στα ενδότερά του σπιτιού του, έχοντας βέβαια αφημένες ανοικτές όλες τις πόρτες.
    Για μένα ένα υπέροχο μήνυμα εσωτερικού αδιάσματος, που όπου σταθώ το εξιστορώ σαν απ τα ωραιότερα διδάγματα.

    Ο Θεός μαζί μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Λάμπρο
    ;-)
    Να είσαι πάντα καλά. Χαίρομαι που έλαβα νέα σου.
    Εύχομαι δύναμη στον καθημερινό σου αγώνα. Λόγω εποχής θα υπάρχει και φόρτος εργασίας στο ωραίο νησί σου φαντάζομαι.
    Καλό ξημέρωμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Να σαι και σύ πάντα καλά και να μας βοηθάς όσο σου επιτρέπει Ο Θεός, με τον τρόπο σου....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Φίλε Λάμπρο
    ΜΟΝΟ ο Θεός-και ουδείς άνθρωπος επί της ουσίας- βοηθάει τους έχοντας ΑΓΑΘΗ προαίρεση.

    Και βοηθείται ΜΟΝΟΝ όποια αγαθή ψυχή, ΑΚΡΩΣ ΕΠΙΘΥΜΕΙ ΝΑ ΒΟΗΘΗΘΕΙ από τη θεία δύναμη και τούτου ένεκεν ευχαριστεί ως και τις ξερές πέτρες...

    Σ'ευχαριστώ για τη μακροθυμία της αγάπης...
    ;-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. κι εμείς ευχαριστούμε οπωσδηποτε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή