Πέμπτη 6 Ιουνίου 2013

H μητέρα μου--Ν. Καζαντζάκη (απόσπασμα απ' το μυθιστόρημα "Αναφορά στο Γκρέκο")

[Η μητέρα μου]


Η μάνα μου μια άγια γυναίκα


Με υπομονή, μ’ αντοχή, με όλη τη γλύκα της γης απάνω της.

Όλοι από το αίμα της μάνας μου οι πρόγονοι ήταν χωριάτες.

Σκυμμένοι στο χώμα, κολλημένοι στο χώμα, τα πόδια τους, τα χέρια τους, 

τα μυαλά τους γεμάτα χώματα.

 Αγαπούσαν τη γης και της εμπιστεύουνταν όλες τις ελπίδες.

 Είχαν γίνει πάππου προς πάππου ένα μαζί της.

 Στην αβροχιά, κοράκιαζαν κι αυτοί μαζί της, κι όταν ξεσπούσαν τα πρωτοβρόχια , 

τα κόκκαλά τους έτριζαν και φούσκωναν σαν καλάμια. Κι όταν αλέτριζαν και χαράκωναν βαθιά την κοιλιά της με το γενί, ξαναζούσαν στα στήθια και στα μεριά

 τους,την πρώτη νύχτα που κοιμήθηκαν με τη γυναίκα τους....



Ποτέ δεν είχα δει τη μητέρα μου να γελάει, χαμογελούσε μόνο, και τα βαθουλά, μαύρα μάτια της κοίταζαν τους ανθρώπους γεμάτα υπομονή και καλοσύνη. 

Πηγαινοερχόταν σαν πνέμα αγαθό μέσα στο σπίτι, και όλα τα πρόφταινε ανέκοπα κι αθόρυβα, σαν να ‘χαν τα χέρια της μια καλοπροαίρετη μαγική δύναμη, που κυβερνούσε με καλοσύνη την καθημερινήν ανάγκη.

Μπορεί και να ‘ναι νεράιδα συλλογιζόμουν κοιτάζοντάς την σιωπηλά...

Οι ώρες που περνούσα με τη μητέρα μου ήταν γεμάτες μυστήριο.

  καθόμασταν ο ένας αντίκρα στον άλλο, 

εκείνη σε καρέκλα πλάι στο παράθυρο, 
εγώ στο σκαμνάκι μου, 

κι ένιωθα, μέσα στη σιωπή, 
το στήθος μου να γεμίζει και να χορταίνει, 

σαν να 'ταν ο αγέρας ανάμεσά μας γάλα και βύζαινα. 

Από πάνω μας ήταν η γαζία, κι όταν ήταν ανθισμένη, η αυλή μοσκομύριζε. 

Αγαπούσα που τα ευωδάτα κίτρινα λουλούδια της, τα 'βαζε η μητέρα μου στις κασέλες και τα εσώρουχά μας, τα σεντόνια μας, 

όλη μου η παιδική ηλικία μύριζε γαζία.

 Μιλούσαμε, πολλές ήσυχες κουβέντες, 
πότε η μητέρα μου δηγόταν για τον πατέρα της,
 για το χωριό που γεννήθηκε,

και πότε εγώ της στορούσα τους βίους των αγίων που είχα διαβάσει,

και ξόμπλιαζα τη ζωή τους με τη φαντασία μου• 

δε μ' έφταναν τα μαρτύριά τους, έβαζα κι από δικού μου, 

ωσότου έπαιρναν τη μητέρα μου τα κλάματα, 

τη λυπόμουνα, κάθιζα στα γόνατά της, 

της χάιδευα τα μαλλιά και την παρηγορούσα:


- Μπήκαν στον Παράδεισο, μητέρα, μη στεναχωριέσαι,

 σεργιανίζουν κάτω από ανθισμένα δέντρα,

 κουβεντιάζουν με τους αγγέλους και ξέχασαν τα βάσανά τους. 

Και κάθε Κυριακή βάζουν χρυσά ρούχα, 

κόκκινα κασκέτα με φούντες και πάνε να κάμουν βίζιτα στο Θεό.


Κι η μητέρα σφούγγιζε τα δάκρυά της, με κοίταζε σα να μου έλεγε:

«Αλήθεια λες;» και χαμογελούσε.

    Και το καναρίνι, μέσα από το κλουβί του, 

μας άκουγε, σήκωνε το λαιμό και κελαηδούσε μεθυσμένο, 

ευχαριστημένο, σαν να 'χε αφήσει μια στιγμή τους αγίους κι ήρθε στη γης 

να καλοκαρδίσει τους ανθρώπους.



Η μητέρα μου, η γαζία, το καναρίνι, έχουν σμίξει αχώριστα, 

αθάνατα μέσα στο μυαλό μου• 

δεν μπορώ πια να μυρίσω γαζία,

ν' ακούσω καναρίνι, 

χωρίς ν' ανέβει από το μνήμα της -από το σπλάχνο μου- η μητέρα μου 

και να σμίξει με τη μυρωδιά τούτη και το κελάδημα του καναρινιού.


   Ποτέ δεν είχα δει τη μητέρα μου να γελάει• 

χαμογελούσε μόνο, και τα βαθουλά μαύρα μάτια της κοίταζαν τους ανθρώπους 

γεμάτα υπομονή και καλοσύνη. 

Πηγαινοέρχονταν σαν πνέμα αγαθό μέσα στο σπίτι, 

κι όλα τα πρόφταινε ανέκοπα κι αθόρυβα, 

σαν να 'χαν τα χέρια της μιαν καλοπροαίρετη μαγική δύναμη, 

που κυβερνούσε με καλοσύνη την καθημερινήν ανάγκη.


   Μπορεί και να 'ναι η νεράιδα, συλλογιζόμουν κοιτάζοντάς την σιωπηλά, 

η νεράιδα που λεν τα παραμύθια, και κινούσε το παιδικό μυαλό μου η φαντασία

 να δουλεύει: 

μια νύχτα ο πατέρας μου, περνώντας από τον ποταμό, την είδε να χορεύει στο

 φεγγάρι, χίμηξε, της άρπαξε το κεφαλομάντηλο, κι από τότε την   έφερε στο σπίτι

 και ψάχνει να βρει το κεφαλομάντηλο, να το ρίξει στα μαλλιά της, 

να γίνει πάλι νεράιδα και να φύγει. 

Την κοίταζα να πηγαινοέρχεται, ν' ανοίγει τα ντουλάπια και τις κασέλες,

να ξεσκεπάζει τα πιθάρια, να σκύβει κάτω από το κρεβάτι, 

κι έτρεμα μην τύχει και βρει το μαγικό κεφαλομάντηλο της και γίνει άφαντη. 

Η τρομάρα αυτή βάσταξε χρόνια και λάβωσε βαθιά την νιογέννητη ψυχή μου• 

κι ακόμα και σήμερα αποκρατάει μέσα μου πιο ανομολόγητη η τρομάρα ετούτη: 

παρακολουθώ κάθε αγαπημένο πρόσωπο, 

κάθε αγαπημένη ιδέα, 

με αγωνία, 

γιατί ξέρω πως ζητάει το κεφαλομάντηλό της

 να φύγει" 


Νίκος Καζαντζάκης-"Αναφορά στο Γκρέκο"



13 σχόλια:

  1. Προς σκανδαλιζομένους από το όνομα του Καζαντζάκη να πω( Κωστάκη μου) ΠΣυχραιμία!
    ;-)
    Ακόμη ΚΑΙ ο χειρότερος άνθρωπος επί της γής ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ έχει στιγμές είτε γραπτού είτε προφορικού λόγου, ΆΡΙΣΤΕΣ!

    ΔΕΝ ΘΑ ΓΥΡΙΣΟΥΜΕ ΠΙΣΩ ΣΤΟ ΜΕΣΑΙΩΝΑ
    ΝΑ ΚΑΙΜΕ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ Ή ΒΙΒΛΙΑ, ΈΛΕΟΣΣΣΣΣ!

    Εκείνες τις άριστες στιγμές ΤΟΥ ΚΑΘΕΝΟΣ, μπορούμε ως καλές μέλισσες να τις αξιοποιήσουμε.

    Οι μέλισσες πάνε ΚΑΙ σε λουλούδια με αγκάθια, αλλά από αυτά τα λουλούδια, ΔΕΝ παίρνουν τα αγκάθια, παίρνουν ΜΟΝΟ τη ΓΥΡΗ και φτιάχνουν το γλυκύτατο μέλι τους.

    Λοιπον ΠΣυχραιμία και ΜΗΝ κατακρίνετε τους ανθρώπους συλλήβδην.

    Τα παρόμοια τα συνιστά και ο Μέγας Βασίλειος στο λόγο του με τίτλο "όπως αν εξ Ελληνικών ωφελοίντο λόγων": αν κάποιοι θυμούνται, αν δεν το θυμούνται, ας κοιτάξουν στον επόμενο σύνδεσμο για να το θυμηθούν.

    http://users.uoa.gr/~nektar/orthodoxy/paterikon/basil_the_great_de_legendis_gentilium_libris.htm

    Δεν είμαστε μουσουλμανικό κράτος ΑΚΟΜΑ, για να κόβουμε "κεφάλια" δόξα τω Θεώ!

    Και προς τιμήν του Καζαντζάκη τουλάχιστον τη ΜΑΝΑ ΤΟΥ, ήξερε να την τιμάει, όπως ο νόμος του Θεού, διατάζει να κάνουμε.


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σαν να διάβασα κι εγώ έναν βίο αγίου, δάκρυσα με αυτήν την ιστορία καλή μου Σαλογραία.

    Σου στέλνω τους χαιρετισμούς μου από την όμορφη Λακωνία.

    'Ηλος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ήλε μου
    από τα βόρεια της Αθήνας, σκαπέτησες-που έλεγε η γιαγιά- στη Λακωνία;
    Μπράβο, μπράβο!
    ;-)
    Αυτό το κομμάτι του Καζαντζάκη, το περιλάμβαναν τα αναγνωστικά της Τετάρτης ή Πέμπτης Δημοτικού, τον καιρό που δεν είχαν καταντήσει τόσο...μοντέρνα τα βιβλία των μαθητών.
    ;-)
    Μια ξαδερφή μου δασκάλα, κάθε φορά που το διάβαζε στην τάξη της, συγκινιόταν- και τα μαθητούδια το ίδιο.

    Αναφέρομαι στον αρχαίο καιρό, που τα σχολεία δίδασκαν ΑΚΟΜΗ τον ΣΕΒΑΣΜΟ στους γονείς και στους δασκάλους.
    ;-)
    Δεν είχαν μπει οι..πσυχολόγοι στο κεφάλι μας, να μας προπαγανδίζουν τα διάφορα "προοδευτικά" τα σχετικά με το σεβασμό τον οφειλόμενο σε γονείς, δασκάλους και μεγαλύτερους γενικότερα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Επαναλαμβάνω την τελευταία φράση:

    " Δεν είχαν μπει οι..πσυχολόγοι στο κεφάλι μας, να μας προπαγανδίζουν τα διάφορα "προοδευτικά" τα σχετικά με το σεβασμό τον ΜΗ οφειλόμενο σε γονείς, δασκάλους και μεγαλύτερους γενικότερα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καλή μου Σαλογραία, δε θα κάνει τη Δευτέρα Παρουσία Του ο Κύριος μας έτσι για την πλάκα Του ή γιατί δε θα έχει άλλο τι καλύτερο να κάνει. Θα την κάνει πιστεύω, διότι εμείς σε σχέση με εκείνους τους ανθρώπους, θα φαντάζουμε σαν τη μητέρα του Καζαντζάκη. Με ο,τι συνέπειες θα έχει αυτό για την καθημερινότητα τους.

    Ήλος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ήλε,
    μπορεί να έχεις δίκιο.

    Σε κάθε γενιά, μια ΜΙΚΡΟΤΑΤΗ αλλοίωση στη νοο-τροπία δημιουργεί έναν ΕΝΤΕΛΩΣ άλλο τύπο ανθρώπου, που είτε απομακρύνεται είτε προσεγγίζει στο Θεό...

    Η ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ απομάκρυνση της ανθρωπότητας σαφώς και έχει προφητευτεί αλλά και την ψηλαφούμε σήμερα ολοκάθαρα-οι Χριστιανοί οι Ορθόδοξοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Να ενημερώσω ότι σχόλια γραμμένα με γκρίκλις

    ΔΕΝ ανεβάζω, διότι θεωρώ ότι ΟΦΕΙΛΟΥΜΕ ΝΑ ΣΕΒΟΜΑΣΤΕ τη ΓΛΩΣΣΑ μας όσο οφείλουμε να σεβόμαστε και τη μάνα μας.
    ;-)
    Όποιος ενοχλείται από αυτό το ιστολόγιο,
    ΑΠΛΑ ΝΑ ΜΗΝ ΤΟ ΔΙΑΒΑΖΕΙ.

    ΤΟΣΟ ΑΠΛΑ και κουλάρετε...
    ;-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Προς τον αγαπητό αδελφό που διαρρηγνύει τα ...ράσα του

    και μου κάνει δριμείες παρατηρήσεις επειδή τόλμησα(!) να ανεβάσω κείμενο του Καζαντζάκη για τη μητέρα του, θα ΕΞΗΓΗΣΩ -ONCE AGAIN, once upon a time-

    ότι ΔΕΝ ανέβασα το κείμενο προκειμένου
    να κάνω διαφήμιση στον άθεο Καζαντζάκη.

    -Άπαγεεεεε!
    ;-(

    Το ανέβασα το έρημο το κείμενο

    (" η έρημή σου η βράκα που κάνει τρίκι τράκααα!")

    για να ΔΕΙΞΩ ΟΤΙ
    (βαθιά ανάσααα)

    ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΕΝΑς ΑΘΕΟΣ,
    σαν τον Καζαντζάκη
    πείσος , δείξος, και λοιπά και λοιπά,
    ότι
    ΑΚΟΜΗ και αυτός ο επηρμένος,
    ο αφορεσμένος, ο χιλιοκολασμένος

    (χαρά που θα χεις φίλε να βλέπεις να τον κοπανάνε με την ξύλινη κουτάλα στο κεφάλι οι διαβόλοι, ΜΕΣΑ ΣΤΑ ΚΑΖΑΝΙΑ ΤΗΣ ΚΟΛΑΣΗΣ....ΔΟΞΑ ΣΤΟΝ ΚΥΡΙΟ, που δεν είμαστε σαν και αυτόν "ευχαριστώ σοι, Κύριε, οτι ουκ ειμί ώσπερ οι λοιποί των ανθρώπων" που επαιρόταν και ο σαπιοκοιλιάς ο Φαρισαίος)
    ............(έχασα τον ειρμό...)

    ξαναλέω, ανέβασα το έρημο το κείμενο, προκειμένου να δείξω στα έρημά μας νιάτα, ότι ΑΚΟΜΗ και ο Καζαντζάκης...

    ΣΕΒΟΤΑΝΕ τη μακαρίτισσα τη μανούλα του!!!

    ΟΤΙ ΜΙΛΑΓΕ ΓΙ ΑΥΤΗΝ ΜΕ ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΛΟΓΙΑ urbi et orbi...

    Γι αυτό και ΜΟΝΟΝ γι αυτό, το πόσταρα, άγνωστε φίλε, το κομμάτι που υπήρχε και στα ΑΡΧΑΙΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΠΕΜΠΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ,

    αλλά, ΑΝ ΕΙΝΑΙ να σου ανεβάζω την πίεση, ω άγνωστε θαυμαστά, και λαθραναγνώστα ετούτου του μπλογκακίου, ας πάει και το παλιάμπελοοοο, ερρέτωσαν και οι Καζαντζάκηδες- εις το πύρ το εξώτερον!!!!

    ;-(

    θα εξαφανίσω την ανάρτηση ώσπου να πεις κύμινο για να μπορέσεις ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ απόψε, να ΚΟΙΜΗΘΕΙΣ χωρίς να ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΝΕΥΡΑ ΣΟΥ τσατάλια,

    αρκουδάκι μου!
    ;-)


    -Ναι;
    -Ναι!
    ;-)
    Πες μου, λοιπόν, ένα λόγο, να κατεβάσω την ανάρτηση και την κατέβασααααα!
    ;-)

    "Επι δε τω ρήματί σου, χαλάσω το δίκτυον!"

    που φώναξε στον Κύριο,
    και ο μέγας Απόστολος Πέτρος!


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Σαλό είσαι Θεά (του λόγου εννοώ μην καώ στο εξώτερον το πυρ καγώ. διότι το εσώτερον εντός μου κουβαλώ)
    w

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Υ.Γ.
    Κάνω διάλογο όταν βλέπω
    να υπάρχει ΚΑΛΗ ΔΙΑΘΕΣΗ στον απέναντι συνομιλητή.

    Όταν ο συνομιλητής, ΟΛΟΦΑΝΕΡΑ τρέφει ΚΑΚΗ ΔΙΑΘΕΣΗ, ΔΕΝ υπάρχει λόγος για ΚΑΝΕΝΑ διάλογο και βέβαια ναι, τότε, θα επικαλεστώ άλλο ύφος, προκειμένου να έρθετε στα συγκαλά σας, μερικοί που ΑΡΝΕΙΣΤΕ να καταλάβετε τις ΑΓΑΘΕΣ ΠΡΟΘΕΣΕΙΣ μου, επειδή αυτό ΔΕΝ σας συμφέρει και ψάχνετε μανιωδώς για ψεγάδια.

    Καλό βράδυ για όλους και υπομονή.

    Θα έρθουν πολύ χειρότερες μέρες.

    ΜΗ σπαταλάτε τις δυνάμεις σας, εκεί που δεν χρειάζεται...
    ;-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Αποφάσισα να σπαταλώ!
    Όχι τα χρήμτα μονάχα
    ούτε το χρόνο
    μα το είναι!

    Δεν νιώθω γιατί να λέγομαι
    παιδί ενός Θεού τόσο σπάταλου
    όντας
    τσιγγούνης!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ;-)

      Έξαλλο το ποιηματάκι!
      w...
      Φιλιά στη μανούλααα!
      ...........
      Φεύγω τώρα να πάω να διαβάσω κάτι Πατερημά.

      Για την αγάπη όλους σας ευχαριστώ!

      Διαγραφή
  12. ;-)

    Προς ανων. παρερμηνευτή προθέσεων, που όλο εμένα σκέφτεται, στέλνω θερμές ευχαριστίες για την αγάπη και ανταποδίδω!
    ;-)
    Τοποθετούμαι ΓΕΝΙΚΑ και λέω:

    "ΜΗ ΤΑΡΑΣΣΕΣΘΩ ΥΜΩΝ η καρδία μηδέ δειλιάτω"

    Τα ΓΡΑΠΤΑ ΠΑΝΤΑ δημιουργούν ΠΑΡΕΞΗΓΗΣΕΙΣ, ΕΙΔΙΚΑ Όταν εμείς οι αναγνώστες των γραπτών, έχουμε διάφορους πόνους μέσα μας.

    Δεν θα κουραστώ να το υποστηρίζω.

    ΔΕΝ καταλαβαίνουμε με τι ΔΙΑΘΕΣΗ μιλάει ο άλλος, όταν διαβάζουμε ένα ΓΡΑΠΤΟ κείμενο.

    ΔΕΝ το υποστηρίζω αυτό εγώ ως αυθεντία- άπαγε. Το υποστηρίζει η γλωσσική επιστήμη.

    Λοιπόν, μη μου στενοχωριέστε και...

    ΠΣυχραιμίααα!
    ;-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή